You Can’t Automate Me

TRAVESSIAS
|||||||
SEX 18 NOV • 17H | CINEMA SÃO JORGE • SALA 3

This slideshow requires JavaScript.

YOU CAN’T AUTOMATE ME
Katarina Jazbec
Países Baixos, Eslovénia Exp 2021 20’

Antes que os navios deixem o porto, os amarradores seguram os contentores usando pesadas barras de ferro. São os últimos trabalhadores portuários a fazer um trabalho tão perigoso, rodeados por veículos sem condutor e guindastes manobrados à distância. Cada corpo conta a sua própria história: do luto por um colega que morreu no trabalho até a simples sobrevivência. Animais clandestinos aparecem como visões de um mundo mais natural.

Before container-ships leave port, lashers secure the containers using heavy metal bars. They are the last port workers to do such dangerous jobs surrounded by self-propelled vehicles and remotely operated cranes. Each body tells its own story: from mourning a colleague who died on the job to simple survival. Stowaway animals appear as visions of a more natural world.​

Argumento Screenplay Katarina Jazbec
Produção Production Sem Janssen, Katarina Jazbec
Fotografia Cinematography Matija Pekić
Montagem Editing Jesse Immanuel Bom, Katarina Jazbec
Música Music Giliam Spliethoff, Jorick Bronius
Design de Som Sound Design Jorick Bronius
Com With Toby Slager, Django Binder, Shennen Jamanika, Brown Pinas, Lars Masselink, Misja Vos, Martines Simmons
Distribuidor Distributor Lights On

Prémios Awards
Prémio Melhor Filme Holandês, Prémio do Público, Niederrhein IFF, Alemanha | Melhor Curta-Metragem, K3 FF, Áustria | Melhor Curta-Metragem – Programa Extraordinário, Cinema Talks, Áustria | Melhor Curta,  Mediterranean FF,  Bósnia e Herzegovina | Prémio da Crítica, FeKK – Ljubljana Short FF, Eslovénia | Melhor Documentário, Festival de Cine de Huesca, Espanha | Melhor Curta-Metragem Documentário, South East European FF, Los Angeles, EUA | Menção Especial do Júri, Longue Vue sur le Court, Canadá | Prémio da Crítica, FeKK – Ljubljana Short FF, Eslovénia | Melhor Curta-Metragem Documentário, South East European FF, Los Angeles, EUA | Melhor Fotografia, Laceno d’Oro IFF, Itália | Menção Especial do Júri, ANDARAS – Traveling FF, Itália | Melhor Curta-Metragem, Job Film Days, Itália | Melhor Curta Documentário, Tetova IFF, Macedónia do Norte
Festivais Festivals
ALEMANHA Neues Slowenisches Kino Festival | ​Filmfest Dresden – Intl Short FF | Landshut Short FF | Filmfest Eberswalde | ​Monstrale Festival | ​Open-Air Filmfest Weiterstadt || International Shorts, Austrália | Brussels Short FF, Bélgica | ​Intl Festival of Films on Art, Canadá | BOGOSHORTS – Bogotá Short FF, Colômbia ||  ​In The Palace Intl Short FF, Bulgária | Mediterranean FF, Croácia | Odense IFF, Dinamarca || ESLOVÉNIA Festival Slovenskega Filma | DOKUDOC – Intl Documentary FF | ​Noč Kratkih Filmov (The Night of Short Films) | ​​IFF Kino Otok – Isola Cinema || FRANÇA Festival Intl Jean Rouch | FIPADOC – Intl Documentary Festival | Un Festival C’est Trop Court – Festival Européen du Court Métrage de Nice || Psarokokalo Intl Short FF, Grécia | Beyond Borders Intl Documentary Festival, Grécia | ​​Friss Hús Budapest Intl Short FF, Hungria | Cinemagic ‘On The Pulse’ Short FF, Irlanda || ITÁLIA Festival Mente Locale – Visioni sul Territorio | Afragola IFF Festival of Architecture and Design | ShorTS – IFF || PAÍSES BAIXOSIFF Rotterdam [World Premiere] | Architecture FF Rotterdam | Shortcutz Amsterdam | PLONS International Short Documentary FF Leeuwarden || London Short FF, Reino Unido |
Dani Slovenačkog Filma Belgrad, Sérvia | MDOC – Melgaço Intl Documentary FF, Portugal | BEAST IFF, Portugal | Marienbad FF, República Checa || TURQUIA Bosphorus FF | IFSAK Short FF | Akbank Short FF

Nota da Realizadora Director’s Statement
I am intrigued by the contrast between the idea of never-ending progress and the agency of our finite human bodies. Ever since I moved to Rotterdam, the port has loomed large in my imagination as a space to explore this dichotomy. I set out to traverse this huge, seemingly impenetrable, hub of human and technological activity, where I encountered the lashing community. In shifts around the clock, they perform heavy labour in any kind of weather on giant containerships. From the start, I wanted to build a visceral cinematic language deriving from movement and dance techniques. Together with Angeliki Diakrousi (choreographer), we developed The Handbook for Eyes, Bones, Muscles, Skin, and Dreams, which we based on interviews with lashers, extensive field visits, and studio experiments. It contains choreographic scores that are inspired by Feldenkrais, Butoh, and Deep Listening. The arts of poetic movement meets the workers whose bodies tell what is at stake in our society.

PRESSKIT WEBSITE INSTAGRAM 

||||||| COMPRAR BILHETE